Olomouc boduje s obchody

V krajském městě je na tisíc obyvatel 825 m2 nákupních ploch. Je tak třetí v Česku, za Libercem a Plzní

Vloženo: 26.5.2009, Typ: Z tisku, Zdroj: Mladá fronta DNES - střední Morava, Vydáno: 26.5.2009, Odkaz na původní článek

Střední Morava - Není to ani Praha, ani Brno, ale Olomouc, Plzeň a Liberec, kdo má nejvíce nákupních ploch na tisíc obyvatel na svém území. Vyplývá to z aktuálního průzkumu mezinárodní společnosti DTZ, která se zabývá realitním poradenstvím. Například ekologové v tom ale pro Olomouc nevidí nic pozitivního. Upozorňují, že obchodní centra mají výrazný vliv na životní prostředí ve městě.

„Ještě nedávno měla Olomouc druhou nejvyšší koncentraci moderních nákupních prostor na tisíc obyvatel. Před měsícem ji však předběhl Liberec, kde se najednou otevřelo několik nákupních center. Krajskéměsto je tak v současné době na třetím místě z celé České republiky s osmi sty dvaceti pěti metry čtverečními na tisíc lidí. Nad ním je kromě Liberce ještě Plzeň," řekl marketingový manažer Olomouc City Luboš Šavrňák.

Situace se však podle něj může brzy změnit. Pokud se totiž v Olomouci otevře nová čtvrť Šantovka, kde chce soukromý investor postavit komplex tří oddělených areálů s byty, obchody a kancelářemi, dostane se krajské město nad tisíc metrů nákupních ploch na tisíc obyvatel. S připočtením ploch nově zrekonstruovaného Prioru se pak Olomouc bez problémů dostane na první místo tabulky. „Olomoucký trh s moderními prodejními plochami je z tohoto pohledu jeden z nejobsazenějších v České republice. Hlavně díky třem velkým nákupním centrům - Olomouc CITY, Obchodní centru Haná a Olympii," doplnil Šavrňák.

Zajímavé je i srovnání. Například v Ostravě je jen něco málo přes 400 metrů moderní prodejní plochy na stejný počet obyvatel, tedy o polovinu méně než v Olomouci. Průměr v celé České republice je přitom mnohem menší - pouhých 235 metrů. „Tato čísla jsou zajímavá zejména v porovnání s tím, že Olomouc a celý kraj nepatří zrovna ke špičce v kupní síle obyvatelstva," uvažuje manažer.

To, že je Olomouc jedním z měst v čele tabulky, se však nelíbí ekologům, kteří upozorňují na to, že obchodní centra mají také vliv na životní prostředí ve městech.

„Čísla jsou zajímavá i v porovnání s tím, že Olomouc a celý kraj nepatří ke špičce v kupní síle lidí." Luboš Šavrňák

VELKÝ PROSTOR PRO NÁKUPY Na třetím místě v Česku stojí nyní Olomouc v množství moderních nákupních ploch. Na každých tisíc obyvatel tu připadá 825 metrů čtverečních obchodů. Dokonce je to více než v Brně či Praze.

„Každé nákupní centrum způsobí zvýšení automobilové dopravy ve svém okolí a zvýšení kamionové dopravy v regionu. S tím souvisí vyšší hlučnost, prašnost a emise. Jejich umisťováním na periferie navíc dochází k devastaci přirozeného městského prostředí, vylidňují se centra měst. Malé obchody krachují a na jejich místech vznikají banky, herny nebo kanceláře," připomíná například Miroslav Kutal z olomoucké pobočky Hnutí Duha.

Otevírat centra nyní nemá smysl ani podle ekonomů Jeho organizace na tento stav v Olomouci upozorňuje již od roku 2004. „Celé je to výsledek územního plánování v Olomouci. Je prokázáno, že jedno nové centrum dokáže nízkými cenami zlikvidovat ve svém okolí většinu malých obchodů. Počet nově vytvořených pracovních míst navíc ani nenahradí ty, které kvůli němu zaniknou," dodává.

Zvyšující se počet nákupních center, především v době celosvětové ekonomické krize, však není přínosný ani podle ekonomů. „Stávající a nově vznikající centra musejí v současné době mnohem více bojovat o zákazníky z různých odvětví. Pokud neuspějí, čekají je velké potíže. A nejedno obchodní centrum jim je nuceno již čelit," tvrdí třeba ekonom a analytik Martin Kubík.

A uvádí příklad: „Pokud vedení nákupního centra uvažuje o jeho rozšíření nebo doplnění chybějících nájemců, tak musí přijít s projektem, který bude mít v dané lokalitě neotřesitelnou pozici. Musí lépe než dříve přesně zacílit na jednotlivé segmenty zákazníků, jinak bude mít problémy."

* Plochy obchodů

na 1000 obyvatel

město m2 na 1000 obyvatel

Liberec 1112

Plzeň 850

Olomouc 825

Praha 731

Brno 706

Ostrava 457

Zdroj: DTZ Research, Retail Market Update,

první čtvrtletí roku 2009


ROMAN HELCL