Připomínka Hnutí DUHA Olomouc k návrhu zadání územního plánu města Olomouce

Vloženo: 19.1.2009, Typ: Připomínky, Vydáno: 31.12.2008

Problematika dopravy: nepodporovat vznik ploch, které generují další automobilovou dopravu, především v centru města (tj. nákupní a zábavní centra apod.).

Územní plán by měl plnit především ochrannou funkci - měl by umět zabránit umisťování nevzhledných staveb typu DC Kufland (při příjezdu k OC Olympia), případně by měl být schopen regulovat podobu takových staveb. Je to významný nástroj, o který se při povolování staveb mohou opírat stavební úřady, a proto by na tuto svou funkci neměl rezignovat.

Případný vznik nových průmyslových ploch mimo v současné době zastavěné území města musí provázet vybudování infrastruktury, vznik takových ploch musí  být podmíněn řešením městské hromadné dopravy, a to v takové podobě, aby byl minimalizován další nárůst individuální automobilové dopravy. Také by měl být určen minimální podíl vzrostlé zeleně v takovém území, a to zeleně, která bude skutečně plnit svou funkci (ne jako malé proutky před obchodními centry...).

Zajistit konektivitu prvků ÚSES. Plánovat je s ohledem na skutečné podmínky v území, ne jen proto, „aby byly na papíře".

Vyhradit území pro vznik nových ploch zeleně (především parků) - např. v okolí Mlýnského potoka na jih od Tržnice v lokalitě „na ostrově", a tím propojit zelený prstenec parků (Smetanovy sady, Bezručovy sady).

Začlenit vodní toky do struktury města - využít rekreačního potenciálu Mlýnského potoka mezi Tržnicí a ul. Velkomoravskou. K dalšímu začlenění větších vodních toků do struktury města  a jejich zpřístupnění pro veřejnost a zachováním jako biotopu a zároveň se splněním požadavku na protipovodňovou ochranu se lze inspirovat studií, kterou zpracovala Unie pro řeku Moravu (studii nelze vzhledem k již započatým protipovodňovým úpravám použít jako celek, ale lze vyjít ze základních tezí o zapojení řeky do města a jejím zpřírodnění).

Při plánování ploch pro bytovou výstavbu pamatovat na občanskou vybavenost (mateřské školy, školy, obchody, služby) přímo v místě, čímž se také sníží nároky na automobilovou dopravu.