Připomínky Hnutí DUHA Olomouc k optimalizaci žel. trati st. hranice SR - Mosty u Jablunkova

Vloženo: 28.11.2007, Typ: Připomínky, Zdroj: Hnutí DUHA Olomouc, Vydáno: 28.11.2007

Správa CHKO Beskydy
Nádražní 36
Rožnov pod Radhoštěm
75661

 

Olomouc, 27.11.2007

V souladu s ust. § 36 odst. 2 zák.č. 500/2004 Sb., správního řádu, v platném znění, vyjadřujeme níže uvedené stanovisko k řízení ve věci udělení výjimky dle ust. § 56 zákona č. 114/1992 Sb. z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů vlka obecného, rysa ostrovida, medvěda hnědého a vydry říční podané dne 22.10. 2007 Správou dopravní a železniční cesty.

Dne 22. 10. 2007 jsme oznámili v souladu s ust. § 70 odst. 3 zák.č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, své postavení účastníka v tomto řízení.

Optimalizací a modernizací železniční trati st. hr. SR - Mosty u Jablunkova a také v souvislosti se zvýšením intenzity železniční dopravy ze závodu Hyundai dojde ke zhoršení podmínek zvláště chráněných druhů -rysa ostrovida, medvěda hnědého a vlka obecného a vydry říční, které se v místě vedení tratě trvale nevyskytují, ale pravidelně Jablunkovskou brázdou migrují.

Dosavadní způsob, jakým šelmy překonávaly zastaralou železniční trať - nejčastěji vrchem, bude s nárůstem rychlosti a intenzity dopravy, který je v souvislosti s výše uvedeným záměrem očekávaný, značně zkomplikovaný.

Studie, která hodnotí současnou prostupnost Jablunkovské brázdy (Anděl et al. 2007), identifikovala poslední dva nezastavěné koridory, kudy může migrace šelem mezi Slezskými a Moravskoslezskými Beskydami probíhat. První z nich se nachází v blízkosti státní hranice („Celnice"), druhý v mezi Jablunkovem a Mosty u Jablunkova („Jablunkov").

Studie nepovažuje současnou průchodnost migračního koridoru v místě křížení s železnicí za dostatečnou a navrhuje v koridoru „Celnice" vybudování rozšíření mostního objektu SO 11-19-03 v km 286,623 na šířku mostu 20 metrů a výšku pod mostem 5 metrů (str. 30). To je rovněž v souladu s opatřeními, která navrhují pro velké šelmy např. polští biologové a ekologové (Jędrzejewskiet al 2006). Podle českých standardů pro zajištění průchodnosti pod dálnicemi a silnicemi (Anděl at al 2006) je pro nejnáročnější kategorii A (jelen) navrhovaná výška podchodu 5 metrů považována za krajní hodnotu (migrační potenciál technický - MPT je 0,2), šířka podchodu 20 m je dosahuje hodnoty MPT 0,3, což náleží mezi krajní a střední hodnotou. S přihlédnutím ke skutečnosti, že se nejedná o silnici ale železnici, považujeme navrhované rozšíření mostního objektu 20x5 metrů za dostatečné pro velké šelmy.

Autoři výše zmiňované studie (Anděl et. al 2007) bohužel neřeší, jakým způsobem budou šelmy přecházet železnici v migračním koridoru „Jablunkov", přestože připouští, že železnice je překážkou (str. 19). Na základě terénní pochůzky dne 21.10. jsme mostní objekt S0 13-19-10 (v současné podobě je široký jen několik decimetrů) shledali vhodný pro rozšíření obdobným způsobem jako SO 11-19-03, aby byla migrace i v tomto migračním koridoru zajištěna.

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem souhlasímes udělením výjimky z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů za předpokladu zachování migračního potenciálu území, tj. rozšířením mostních objektů SO 11-19-03 a S0 13-19-10 na šířku 20 metrů a výšku 5 metrů, protože oba dva se nacházejí v ose migračních koridorů pro velké šelmy, navržených Andělem et al (2007).

 

 

S pozdravem, Mgr. Miroslav Kutal
zmocněnec Hnutí DUHA Olomouc

 

 

Odkazy na literaturu:

Anděl P., Hlaváč V. & Lenner R., 2006: Migrační objekty pro zajištění průchodnosti dálnic a silnic pro volně žijící živočichy. Ministerstvo dopravy, odbor pozemních komunikací, 92 pp.

Anděl P., Gorčicová I, Hanuš F., Moravec F. & Hromková V., 2007: Zajištění migrační prostupnosti Jablunkovské brázdy pro velké savce v souvislosti s předpokládaným navýšením automobilového provozu na silnici I/11 v úseku Jablunkov - státní hranice ČR/SR po zahájení provozu závodu Hyundai Motor Company v průmyslové zóně Nošovice. Evernia s. r. o., Liberec, 31 pp.

Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R. W., Stachura K. & Zawadska B., 2006: Zwierzęta a drogi: Metody organiczania negatywnego wpływu dróg na populace dzikich zwierząt. Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk, Białowieża, Polsko, 95 pp. + I map.