Proti rušení linek bojuje i Facebook

Vloženo: 8.2.2010, Typ: Z tisku, Zdroj: Mladá fronta DNES, Vydáno: 6.2.2010

Olomouc - Rušení nočních linek a dalších autobusů v Olomouci živí diskuse i na sociální síti Facebook. Dopravní novinka, pomocí které chce město Olomouc ušetřit peníze v rozpočtu, nadzvedla hned tři skupiny odpůrců, z nichž nejpočetnější čítá dokonce dva tisíce tři sta lidí. Na radnici chodí také desítky písemných stížností. Městská rada se proto bude omezováním dopravy příští týden znovu zabývat.

„Rušení nočních spojů nemá obdoby ani v jiných krajských městech. Omezení hromadné dopravy povede k vyšším emisím výfukových plynů z aut, protože autobusovou přepravu nejspíše nahradí osobní automobilová doprava nebo taxi služby,“ uvedla Simona Horká z Hnutí Duha Olomouc, která nejvíce navštěvovanou diskusi na Facebooku založila.

Radnice, která šetří kvůli krizi a výpadkům v daňových příjmech, ruší od poloviny února nejen noční autobusy, které zajížděly až do okrajových částí města, ale zrušila také další autobusy a řadu linek omezila. Částka, kterou letos město může městskou dopravu dotovat, je totiž o třináct milionů nižší než loni.

Ačkoli radní argumentovali, že konkrétně noční linky využívá minimum lidí, ukazuje se, že to tak není. „Někteří využívají noční spoje k přepravě z nočních směn, při příjezdu vlaků z Prahy nebo na přípoj prvních ranních vlaků. Zejména o víkendu jsou autobusy plné, minimálně co se týče míst k sezení,“ podotkla Simona Horká z Duhy.

„Občané posílají petice i stížnosti a dávají nám najevo, že omezování v městské dopravě je z jejich pohledu problematický krok. Zatím se nám tu sešlo asi šedesát písemností,“ potvrdil nespokojenost Olomoučanů náměstek primátora Svatopluk Ščudlík. I proto podle něj dopravní podnik a magistrát hledají řešení, jak alespoň nějaký noční provoz autobusů znovu zajistit. „Nějaké návrhy máme připravené, jde jen o to najít pro ně peníze. Více jasno bude až po zasedání městské rady příští týden,“ vysvětlil Ščudlík.

Kromě nočních linek ruší olomoucký magistrát například autobus do městské části Týneček. Z jízdních řádů mizí také linka číslo 34 na sídliště Povel a do Neředína a také letní cyklobus na Svatý Kopeček.

Pokračování na straně B2

Proti rušení linek už bojuje také Facebook

Pokračování ze strany B1

Hnutí Duha omezení veřejné dopravy nepovažuje za šťastné. „Šetřit by se mělo při velkých investičních projektech, jako je zdlouhavá rekonstrukce olomouckého přednádraží nebo kontroverzní výstavba akvaparku,“ uvedla Simona Horká. Ekologická organizace prosazuje také začlenění příměstských vlakových tratí do integrovaného systému dopravy. Dopravní podnik města Olomouce byl jednou ze společností, které radnice dotlačila k úsporám. Městu totiž chybí v příjmech tři sta padesát milionů korun. Podle ekonomického náměstka Olomouce Jiřího Martináka za to zčásti může novela rozpočtového určení daní, kvůli níž město získává z celostátního daňového koláče už druhým rokem o 170 milionů korun méně.

Na dalším propadu se podle něj podepsala současná ekonomická krize. Olomouc má letos poprvé po šesti letech rozpočet s příjmy pod dvě miliardy korun.

* Vaše doprava Napište nám svůj názor

Co si o omezování olomoucké městské hromadné dopravy myslíte vy? Je takový krok nutný, anebo se mu má snažit radnice vyhnout? Napište nám svůj názor na adresu redolo@mfdnes.cz