Sdílení aut je ekologicky i ekonomicky výhodné: rozhovor s Michalem Šimoníkem

Vloženo: 21.7.2016, Typ: Jiné, Vydáno: 21.7.2016

Jak si vede první služba nabízející sdílená auta v Olomouci nám pověděl jeden z členů družstva Autonapůl Michal Šimoník.

Můžeš ve stručnosti vysvětlit, co to je sdílení aut a v čem je příznivou volbou pro životní prostředí?

Sdílení aut může mít spoustu podob. Od toho rodinného, kdy třeba jedno rodinné auto využívají děti i prarodiče, přes domluvu několika přátel, že se budou dělit o náklady na provoz auta až po profesionální systémy sdílení lehce připomínající samoobslužnou autopůjčovnu. Pokud se setkáte s pojmem carsharing, myslí se jim většinou právě ty profesionální systémy, kdy jeden provozovatel spravuje vozový park automobilů, o které se pak dělí velká skupina uživatelů.

Carsharing je příznivou volbou především proto, že efektivnějším využíváním již vyrobeného auta pomáhá snižovat počet aut v ulicích. Průzkumy odhadují, že průměrné auto jezdí jednu hodinu denně, což není příliš efektivní. Sdílené auto využívá více lidí či firem nebo jiných subjektů a tím pádem k uspokojení jejich poptávky autodopravy stačí menší počet aut. Říká se, že jedno sdílené auto dokáže nahradit 5-10 soukromě vlastněných aut. Navíc jsou sdílená auta většinou novější, díky čemuž splňují přísnější emisní a bezpečnostní standardy a díky tomu při svém provozu vypouštějí méně škodlivých emisí než průměrné auto. Průměrné stáří osobních aut v Česku je 14 let, Autonapůl má auta v průměru mladší než 2 roky.

Má sdílení vozu pro uživatele této služby také nějaké ekonomické výhody?

Carsharing se vyplatí v situaci, kdy někdo (rodina, fyzická osoba, ale také firma, instituce, spolek či jiná právnická osoba) nepotřebuje auto každý den a nenajezdí autem ročně více než 10 tisíc kilometrů. Pak je sdílení i finančně výhodnější než koupě vlastního auta.

Můžeš dále rozvést, proč tomu tak je?

Ekonomické porovnání carsharingu s vlastnictvím auta je de facto ukázkou rozdílu mezi fixním a variabilním rozložením nákladů. Když si koupíte auto, vynaložíte velký objem prostředků (u nového třeba čtvrt nebo půl milionu) na koupi, pak musíte zaplatit pojištění, následně servis, dálniční známku a další náklady. To vše, ještě než jste vůbec vyjeli na cestu, pak přichází samozřejmě výdaje za palivo. Ale většina výdajů u vlastního auta je fixních: autu klesá cena, tedy amortizace, pojištění a další náklady zaplatíte bez ohledu na to, kolik jste ujeli kilometrů. Vlastník auta je motivován více jezdit, aby auto co nejvíc využil, protože náklady na palivo během cest se už zdají malé. Ovšem také čas strávený péčí o auto nemusí být zanedbatelný.

Naopak carsharing tyto fixní náklady promítá do ceny za rezervaci a ujeté kilometry během ní. Sazby za hodinu rezervace a ujetý kilometr se na první pohled mohou zdát vysoké, ale právě proto, že jsou v nich rozpočítány fixní náklady za pořízení auta (resp. amortizace neboli pokles jeho ceny), pojištění, servis, dálniční známky a péče o auto. Z toho důvodu jezdí uživatelé carsharingu autem jen tehdy, kdy je to opravdu potřeba. Dokáží mnohem lépe kombinovat různé druhy dopravy podle toho, který je zrovna výhodný: ať už finančně, či z důvodu pohodlí, ušetřeného času na odpočinek či práci.

Kdo tedy najezdí ročně méně kilometrů, může na carsharingu ušetřit, protože nemusí platit vysoké fixní náklady jeho pořízení či provozování. Kdo však najezdí hodně, tam dává smysl koupě vlastního auta, protože se vysoké fixní náklady spojené s jeho vlastnictvím rozpočítají do velké porce ujetých kilometrů.

Jak a kdy vzniklo družstvo Autonapůl?

Autonapůl vzniklo nejprve jako občanské sdružení už v roce 2003. Dlouhou dobu fungovalo jako skupina přátel, kteří se dělili o malý počet aut a kvůli jejich předání se museli potkávat a osobně si předat auto i s klíčky. Teď už je všechno úplně jinak.

Proč jste se rozhodli rozšířit sdílení vozů také do Olomouce?

Často se nám stává, že nám píší lidé z měst, kde zatím nepůsobíme, že by měli o carsharing zájem. Nejsme nadnárodní firma s nekonečným rozpočtem, tak to vždycky musíme pečlivě zvážit, ale je-li skupina dostatečně velká a dané město zapadá do našeho střednědobého plánu působit alespoň v 10 největších českých městech, tak do toho jdeme. To byl i případ Olomouce, odkud se nám v poslední době ozvalo hodně aktivních zájemců.

Máte v Olomouci nějaké stálé parkovací místo nebo zónu, kde si může uživatel vůz zapůjčit?

Právě zpracováváme mapu olomoucké předávací oblasti. V podstatě je to celé širší centrum města s výjimkou placených parkovišť. Každý registrovaný uživatel díky chytré jednotce s GPS v autě vždy přesně vidí, kde auto stojí, když je zrovna volné, a kde si ho může po rezervaci snadno vyzvednout.

Jakým způsobem funguje předávání vozu? Je to například omezeno jen na některé hodiny nebo může proběhnout prakticky kdykoliv?

Předávání je samoobslužné a velmi snadné. Carsharing je díky použitým chytrým technologiím dostupný 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Registrovanému uživateli stačí on-line přes počítač či telefon skrz rezervační systém poslat do auta rezervaci (třeba na jednu hodinu, ale i na půl dne či déle), najít si přesnou polohu auta a vyzvednout jej přiložením čipové karty ke čtečce za čelním sklem nebo chytrým telefonem. Auto se otevře a lze vyrazit na cestu. Na konci cesty uživatel auto opět stejně zavře a to samo odešle data o cestě pro vyúčtování a svoji aktuální polohu pro další uživatele.

Kolik se již v Olomouci našlo zájemců, kteří sdílí váš první olomoucký vůz?

Aktuálně máme 10 registrovaných uživatelů, což je blízko průměru ve všech českých městech, kde Autonapůl působí. Samozřejmě počet aut i jejich vytížení pozorně sledujeme a dle potřeby jsme připraveni přidat další auta různých typů dle zájmu uživatelů. V Olomouci je jako první praktická Škoda Fabia kombi, ale například v Brně či Praze máme i malé úsporné Škody Citigo, komfortnější kombíky Kia Ceed nebo také nově i devítimístný Ford Transit.

Jak probíhá registrace nového uživatele? Co musí vyřídit poté, kdy se ozve s tím, že by se rád přidal?

Stačí vyplnit registrační formulář na webu Autonapůl. My se následně ozveme a domluvíme se na krátké osobní schůzce. Na ní zájemce podepíše smlouvu a dostane přístupovou čipovou kartu, my zkontrolujeme jeho osobní doklad a počkáme na zaslání vratné vstupní zálohy 5 tisíc Kč. Poté už jen aktivujeme přístup do rezervačního systému a uživatel může vyrazit na cestu. A perlička na závěr: bez ohledu na místo sepsání smlouvy lze jezdit se všemi auty Autonapůl ve všech městech, tedy například i v Brně, Praze, Ostravě i jinde. S autem je možné bez omezení vyrazit také na cestu do zahraničí.

Mapa míst, kde všude již působí družstvo Autonapůl: