Úseky R49 jsou chaoticky dělené, dopravě Zlína neulehčí

Vloženo: 6.11.2009, Typ: Tisková zpráva, Zdroj: Unie pro řeku Moravu, Hnutí DUHA, o.s. Vizovické vrchy, Děti Země, o. s. Zachraňte Zádveřice, Vydáno: 6.11.2009

Rychlostní silnice R49 postrádá logické dělení jednotlivých úseků, které by bylo možné samostatně zprovoznit. Vyplynulo to z včerejšího jednání pracovní skupiny k R49, kterou svolal náměstek Zlínského kraje pro dopravu Jaroslav Drozd. Například první sedmnáctikilometrový úsek z Hulína do Fryštáku má končit na poli u Horní Vsi - a dál nic.

Ani výstavba navazujícího úseku s mimoúrovňovou křižovatkou u Fryštáku a s první částí přivaděče do Zlína dopravně nic nevyřeší. Podle posudku o hodnocení vlivu této stavby na životní prostředí [1] nelze zprovoznit R49, ani napojení Zlína přivaděčem po jednotlivých částech, jak investor plánoval.

Při realizaci je totiž třeba najednou zprovoznit 32,5 kilometru rychlostní silnice R49 z Hulína až do Zádveřic a všechny tři úseky přivaděče.

Jiné, postupné zprovozňování by totiž přitáhlo tranzitní dopravu do zlínských částí Kostelec, Vršava, Nivy, Zálešná, Podvesná, Obeciny, Příluky a do obcí na trase silnice I/49 Želechovic a Lípy. Napojení Zlína na R49 se ukazuje mnohem náročnější a dražší, než se původně předpokládalo a může stát přibližně 25 miliard korun [2].

Výstavba R49 až do Lípy či Zádveřic však není v horizontu dalších deseti let reálná. Ani nejoptimističtější varianta financování Státního fondu dopravní infrastruktury nepočítá s výstavbou dříve než až v letech 2020-2025 [3]. Jakékoliv investice do R49 tedy nepřinesou v příštích 15-ti letech žádné zlepšení dopravní situace krajského města.

ŘSD ČR však tyto souvislosti ignoruje a po ministru financí Eduardu Janotovi žádá 9,2 miliardy korun na výstavbu prvního úseku R49, který končí v lánu pšenice u Fryštácké přehrady. Přitom finančně-časový plán napojení Zlína na R49 dosud neexistuje.

Miroslav Mach z Unie pro řeku Moravu k tomu řekl:
Obyvatelé ohrožených oblastí by se měli zapojit do rozhodování, neboť hrozí dočasná provizorní řešení, která by se mohla stát trvalými."

Miroslav Kutal z Hnutí DUHA řekl:
Ředitelství silnic a dálnic a krajští politici by měli vyložit karty a vysvětlit, o co ve skutečnosti usilují, když R49 není reálné v příštích deseti letech posunout ani do Fryštáku. Postupně se ukazuje, že rychlostní silnice dopravní situaci Zlínu nemůže ulehčit a navíc přivede tranzitní dopravu do dalších částí regionu. Zlín potřebuje investice do zlepšení hromadné dopravy a modernizaci železnice."

Karel Vondráček o.s. Vizovické vrchy řekl:
„I stavba rodinného domu je spojena s celou řadu povolení a správních úkonů, které jsou nezbytnými podklady pro vydaní stavebního povolení. V případě velké stavby, jako je R49, tomu však tak není. Chybějící podklady, neschválené výjimky a další obcházení platných zákonů nevyhnutelně vede k chaosu. Loni mediálně zviditelněný základní kamen stavby vlastně neměl ani stavební povolení [4]."

Václav Štipák, předseda o. s. Zachaňte zádveřice řekl:
Je nepochopitelné a zarážející s jakou zarputilostí a bezohledností postupují krajští zastupitele společně s ŘSD v součaně nově navržené provizorní variantě napojení Zlína na R49. Je logické, že dojde k zahlcení dopravy v dotčených částech Zlína a dále pak v obcích Želechovice a Lípa pokud se současně nepodaří zprovoznit úsek R49 z Fryštáku do oblasti "mezi" obcemi Lípa a Zádveřice.  Napojení R49 na současnou I/49 musí být však provedeno ještě před katastrem obce Zádveřice, tak aby obec Zádveřice tímto provizóriem nebyla sama postižena!"

Poznámky:

[1] V posudku dokumentace o hodnocení vlivů záměru na životní prostředí se na str. 66 uvádí opatření pro fázi přípravy: rychlostní silnice R49, stavba 4902.1 Fryšták - Lípa, 1.etapa i stavba „Silnice II/490:Zlín, propojení I/49 - R49, 2. úsek" s výstavbou obchvatu Zálešné" musí být koordinovány tak, aby byly zprovozněny souběžně se stavbou 4902.2 Fryšták - Lípa, 2. etapa; viz

https://tomcat.cenia.cz/eia/download.jsp?view=eia_cr&id=MZP199&file=posudekDOC

[2] Letos aktualizovaná cena prvního úseku R49 z Hulína do Fryštáku délky 17,3 km je 9,2 miliard korun a pravidelně se zvyšuje. Náklady dalších úseků R49 nebyly aktualizovány.

[3] Studie Společného řídícího výboru ČR a EU, 2009, shrnutí na vyžádání u Unie pro řeku Moravu a Hnutí DUHA.

[4] Například:

U Holešova byla slavnostně zahájena stavba rychlostní silnice R49

https://www.kr-zlinsky.cz/docDetail.aspx?docid=77579&nid=8193&doctype=I02

Zahájení výstavby R49 je předvolební šaškárna

https://r49.cz/zahajeni-vystavby-r49-je-predvolebni-saskarna.php